Cabaran ke Sekolah Berasrama Penuh

Saturday, January 30, 2010 at 7:06 PM
Petikan dari blog Azman2020

BARU-BARU ini anak-anak didik di sekolah saya memperoleh keputusan PMR yang agak baik dengan 103 orang memperolehi perfect score (semua A) dan sebahagiannya bercadang menyambung persekolahan menengah di sekolah berasrama penuh (SBP) berdasarkan borang permohonan yang saya perlu sahkan. Bagi saya tidak menjadi halangan kepada anak-anak ini untuk memilih ke SBP kerana ini adalah satu peluang yang boleh mereka rebut selain daripada berpeluang meneruskan pelajaran ke MRSM, sekolah teknik dan sekolah menengah agama.

Seperti mana yang selalu saya sebut kepada pelajar-pelajar saya PMR adalah penilaian yang akan menentukan
1. Pelajar layak atau tidak layak ke tingkatan 4.;
2. Layak atau tidak layak pelajar meneruskan pelajaran ke pelbagai aliran di peringkat
menengah atas – sains tulen, sains teknikal, sains agama, agama atau sains kemanusiaan dan ;
3. Berpeluang atau tidak meneruskan persekolahan di pelbagai institusi pendidikan – SBP,
MRSM, SM Agama, SM Teknik atau Sekolah Harian.

Seorang pelajar menghubungi saya sama ada perlu pergi atau tidak setelah menerima tawaran ke SBP baru-baru ini. Tambahan pula terdapat saudara terdekatnya yang pulang semula ke sekolah harian biasa kerana tidak sesuai dengan persekitaran dan suasana di asrama penuh. Mungkin dia menjadi keliru dan serba salah antara keinginan dan cabaran yang akan ditempuhi. Saya menasihatinya tentang kebaikan pergi ke SBP dan akhirnya terpulang kepadanya untuk memutuskan sama ada hendak pergi atau tidak. Bagi saya di mana-mana juga kita bersekolah waima di sekolah harian sekali pun ia tidak menjadi kekangan untuk kita terus memperoleh kecemerlangan. Malah saban tahun calon yang memperoleh perfect score dalam PMR dan SPM sebahagian besarnya adalah datang dari sekolah harian di seluruhnegara.

Kita semua pasti teruja kenyataan Tan Sri Dato KPPM 15 Januari 2010 yang lalu bahawa 46,318 pelajar memohon masuk ke Tingkatan 4 SBP sedangkan tempat yang tersedia untuk 4,500 orang sahaja. Bilangan itu meliputi 28,188 pelajar calon PMR2009 yang meraih semua A dalam mata pelajaran yang diambil.
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Datuk Alimuddin Mohd. Dom pernah berkata, antara tujuan utama kerajaan membina SBP adalah memberi peluang kepada pelajar cemerlang dari luar bandar merasai suasana pembelajaran lebih selesa. Jelas beliau lagi, ia juga lebih terarah terhadap usaha kerajaan menyediakan pendidikan terbaik kepada pelajar cemerlang daripada kalangan keluarga kurang berkemampuan termasuk anak masyarakat Orang Asli. Selain itu, ia juga bertujuan untuk melahirkan pelajar yang berketrampilan, proaktif serta mempunyai disiplin yang tinggi.

Banyak kelebihan yang boleh dinikmati bukan sahaja untuk para pelajar itu sendiri. Kepada ibu bapa, ia pasti dapat membantu ibu bapa yang kurang berkemampuan dan juga mereka yang tinggal di kawasan luar bandar yang tidak mempunyai kemudahan asas yang lengkap. Guru-guru dan kualiti pembelajaran yang baik dapat membantu pelajar-pelajar ini dalam mencapai cita-cita mereka. Oleh kerana pelajar yang terpilih secara automatik tinggal di asrama, jadual seharian yang ditetapkan oleh pihak sekolah dapat membantu mendisiplinkan pelajar dalam aktiviti seharian mereka.

Selain itu ia juga dapat melahirkan pelajar yang berdikari dan mempunyai asas kendiri yang teguh. Biarpun banyak kelebihan yang diperoleh daripada sekolah asrama penuh, beberapa faktor perlu dikaji sebelum ibu bapa atau pelajar itu membuat keputusan untuk ke sekolah berasrama penuh.

Buatlah keputusan yang tuntas agar anak-anak berkenaan dapat pergi ke SBP dengan satu matlamat jelas. Para ibu bapa dan anak mereka seharusnya berbincang untuk meneliti kemungkinan dan membuat keputusan dalam hal ini. Ini untuk mengelakkan daripada terjadinya ketidaksediaan remaja untuk ke sekolah asrama penuh. Berdasarkan pengalaman saya mengurus sekolah yang mempunyai asrama, sebahagian ibu bapa mengharapkan anak mereka tinggal di asrama sedangkan kesediaan anak untuk tinggal di asrama terlalu rendah – antara alasan yang selalu diberi ; mendisiplin diri, jadual pembelajaran lebih tersusun, tidak dapat mengawal anak belajar di rumah, selain ada sebahagian ibu bapa yang memang kurang berkemampuan.

Apabila ini terjadi, psikologi anak-anak yang masih muda ini akan terganggu. Lebih parah lagi sekiranya ia menjejaskan prestasi pembelajaran mereka. Terdapat ibu bapa yang berpendapat bahawa umur 12-13 tahun adalah terlalu muda untuk ke sekolah berasrama kerana mereka belum matang dalam membuat keputusan dan untuk menyesuaikan diri dengan cabaran di persekitaran baru. Justeru kalau ini berlaku, pelajar di peringkat usia selepas PMR rasanya lebih bersedia untuk tinggal di asrama.

Ini tidak bermakna semua pelajar tidak sesuai. Bergantung kepada kesediaan invidu berkenaan itu sendiri. Anak saya sendiri sejak tingkatan 1 bersekolah dan tinggal di asrama – jelas boleh berdikari, tidak banyak menghadapi masalah menyesuaikan diri malah prestasi pembelajarannya juga stabil hinggal memperoleh keputusan yang baik.
Bagaimanapun menghantar anak-anak ke asrama seharusnya diiringi dengan kesediaan ibu bapa dan remaja itu sendiri. Ibu bapa harus meneliti akan watak dan ketrampilan anak mereka dan juga sekolah terbabit. Kebanyakan ibu bapa pasti mempunyai hujah yang kuat untuk menghantar anak mereka ke asrama, iaitu untuk mendapatkan pendidikan terbaik dan juga sebagai langkah untuk menerapkan disiplin dalam diri anak mereka supaya cara hidup lebih teratur.

Namun di sebalik itu, ia bergantung kepada anak itu sendiri yang akan menentukan kaedah pembelajaran dan budaya seharian. Apa gunanya di sekolah berdisiplin tetapi apabila berada di rumah, mereka tidak dapat mengikuti disiplin tersebut?
Disiplin di sekolah mungkin berbentuk luaran, iaitu menjalankan peraturan melalui penguatkuasaan dan disokong dengan penalti atau hukuman sekiranya tidak dipatuhi. Dalam konteks ini, ia berbalik kepada pendidikan asas dan nilai-nilai diri yang diterima di rumah, iaitu pendidikan oleh ibu bapa dan keluarga.

Ibu bapa harus menyiapkan anak mereka dan membimbing anak-anak mereka untuk hidup berdikari hatta anak mereka tidak dihantar ke sekolah asrama penuh sekali pun. Nilai-nilai murni dan pendidikan agama harus sentiasa diterapkan dalam jiwa remaja. Ini supaya remaja mempunyai pertimbangan dalam menghadapi permasalahan semasa terutama sekali apabila mereka berada di dalam lingkungan rakan-rakan sebaya.
Selain itu. apabila ibu bapa menghantar anak-anak ke sekolah berasrama, ibu bapa haruslah memahami keperluan psikologi anak-anak yang berpisah daripada ibu bapa, keluarga dan keselesaan yang ada tatkala berada di rumah. Anak-anak harus diziarah dan dipantau supaya mereka tidak berasa keseorangan dan mendapat sokongan keluarga. Bagaimanapun menziarahi anak tidak bermakna pada setiap hari atau minggu tetapi mengikut masa yang bersesuaian bagi memastikan anak tidak terlalu dimanjakan.
Saya pernah berjumpa seorang ibu yang setiap hari datang ke asrama minta kebenaran berjumpa anak dengan alasan untuk mengambil pakaian untuk dibasuh dan digosok di samping menghantar makanan masakannya. Bagi saya itu adalah tindakan yang tidak bijak kerana ibu bapa sendiri yang tidak memberi ruang kepada anak-anak untuk hidup berdikari dan mengurus diri sendiri dengan betul.

Seperti yang pernah saya sebut kepada anak-anak pelajar saya semasa majlis orientasi asrama baru-baru ini “tinggal di asrama memerlukan kita survive untuk hidup – bersedia untuk berdikari, mengurus kehidupan mengikut masa, hidup bantu membantu, bersedia sepenuhnya dari segi fizikal dan mental” barulah kita boleh mencapai kecemerlangan.

Satu ketika dulu saya sendiri pernah tinggal di sekolah berasrama – natijahnya saya mampu hidup berdikari, mengurus segala-galanya sendiri, memberi motivasi untuk terus berjaya dan sudah pastinya sokongan dan doa ibu bapa saya adalah sangat penting dalam menguatkan semangat saya untuk terus belajar dan menghadapi kehidupan di asrama. Hingga akhirnya apabila saya masuk ke universiti dan bekerja di rantau orang tidak pernah memberi masalah kepada diri saya. Semuanya adalah berkat dapat mengurus diri semasa tinggal di asrama. Pastinya mereka yang pernah tinggal di asrama juga dapat merasakan perkara yang sama.

Namun amat menyedihkan apabila ada di kalangan ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah berasrama semata-mata bagi melepaskan beban kepada pihak sekolah untuk menjaga anak mereka. Lebih malang lagi sekiranya perbelanjaan anak-anak tidak dijaga atau dikawal. Ibu bapa bukan sahaja berkewajipan untuk menghantar belanja kepada anak-anak mereka, tetapi juga harus menasihatkan anak-anak dalam menguruskan wang yang diterima. Hal ini amat berguna apabila mereka sudah dewasa kelak. Ibu bapa juga harus bekerjasama dengan pihak sekolah dalam apa-apa program yang dijalankan dan tidak begitu ‘memanjakan’ anak-anak mereka dengan menyerahkan segala urusan hanya kepada guru dan warden sahaja.

Pengalaman saya mengurus sekolah berasrama memperlihatkan perkara yang saya sebut di atas walaupun tidak ramai. Tapi itu adalah realiti yang berlaku. Malah ada ibu bapa yang membekalkan telefon tangan kepada anak walaupun mengetahui peraturan memang tidak membenarkannya. Di pihak diri pelajar pula, seharusnya ada persediaan untuk menghadapi kehidupan baru di sekolah berasrama penuh. Jadual di sekolah tidak sama jika dibandingkan apabila berada di rumah. Peraturan perlu diikuti, masa harus dipatuhi dan perhubungan baik sesama rakan dan guru harus dipelihara. Semalam warden asrama sekolah saya membawa 2 orang murid yang bertelingkah di asrama hanya kerana perkara yang terlalu kecil. Kalau remaja sendiri tidak bersedia untuk hidup dalam suasana hormat menghormati, bersedia mendengar teguran/pandangan dan saling bertolak ansur, bagaimana nak hidup dalam institusi sosial yang lebih besar apabila keluar dari alam persekolahan kelak.

Pelajar perlu menunaikan tanggungjawab dalam menguruskan masa, disiplin belajar, kewangan, dan juga tidak lupa untuk berusaha membentuk keperibadian diri yang utuh. Menyesuaikan diri di tempat baru dan mencari rakan yang baik adalah penting dalam membantu ke arah kecemerlangan diri dan sahsiah. Ini semua adalah kurikulum tersembunyi dalam pendidikan yang pelajar sendiri kena perolehnya. Selalu saya sebut kepada pelajar saya – “alam yang paling menyeronokkan ialah alam persekolahan, ia tidak akan dapat kita perolehi kembali apabila usia kita semakin meningkat, justeru timbalah sebanyak mana pengalaman dan jadikan kehidupan di alam sekolah sebagai batu-batu permata yang berguna kepada kita untuk hidup seterusnya”.

Pelajar yang ingin tinggal di asrama dan ibu bapa juga harus sentiasa berbincang atas permasalahan yang timbul. Perhubungan antara remaja dan keluarga tidak seharusnya menjadi renggang dan kekok. Adalah amat penting bagi remaja untuk selalu berpegang kepada nilai-nilai murni dan tidak membelakangkan nilai-nilai agama dalam menjalani kehidupan seharian. Pengaruh rakan-rakan harus dipertimbangkan dengan baik supaya tidak terjebak dengan anasir-anasir yang boleh mendatangkan keburukan pada diri mereka dan juga keluarga. Sentiasalah memohon kepada Allah agar diberikan petunjuk dalam menghadapi sebarang cabaran yang mendatang. Selain itu, kerjasama yang baik antara rakan-rakan dan guru-guru adalah amat penting dalam membantu menyesuaikan diri dan juga untuk mencapai matlamat untuk berjaya dalam bidang akademik, kokurikulum dan sahsiah diri.

Tinggal di asrama tidak semestinya menjanjikan kejayaan cemerlang tanpa kita sendiri berusaha untuk mencapainya. Ramai juga pelajar yang sekolah di SBP dan tinggal di asrama tetapi akhirnya kecundang malah ada sesetengah kes seperti dilaporkan dalam akhbar diambil tindakan disiplin termasuk dibuang sekolah gara-gara tidak mematuhi peraturan sekolah. Inilah yang kita tidak mahukan. Kerajaan mendirikan asrama di sekolah untuk memberi peluang kepada pelajar yang layak memperoleh pendidikan yang lebih baik, justeru pelajar yang terpilih masuk hendaklah memastikan tidak mensia-siakan hasrat kerajaan ini.

Kita juga mesti bersyukur, saban tahun pencapaian anak-anak kita dalam peperiksaan awam semakin meningkat tetapi kerajaan tidak mampu memberi ruang yang lebih banyak di sekolah seperti SBP. Bagaimanapun kini telah banyak sekolah kawalan yang diwujudkan di seluruh negara yang bertujuan untuk memberi peluang kepada pelajar-pelajar yang cemerlang mendapat pendidikan yang sama taranya dengan yang ditawarkan di asrama penuh sama ada dengan asrama atau sebaliknya. Ini bermakna pelajar-pelajar berpeluang memperolehi kemudahan pendidikan yang serupa dengan rakan-rakan mereka yang bersekolah di SBP tetapi tidak tinggal di asrama.

Kesimpulannya, sekolah berasrama penuh mendatangkan banyak kebaikan bukan sahaja dalam melahirkan pelajar yang mempunyai akademik yang cemerlang, tetapi juga untuk melahirkan modal insan yang berketrampilan, berakhlak mulia dan bersedia mendepani cabaran mendatang. Golongan ini diharap mampu menjadi pemimpin pada masa hadapan dan menjadi contoh yang baik untuk diikuti. Namun begitu, jika tidak terpilih, ibu bapa dan remaja tidak seharusnya berasa kecewa dan berasa rendah diri dengan rakan-rakan yang berjaya ke sekolah asrama penuh. Usaha mempertingkatkan diri harus sentiasa berjalan walau di mana sekalipun kita berada.

Kerajaan juga sedang berusaha untuk memperkasakan sekolah harian secara holistik supaya dapat melahirkan lebih ramai pelajar yang cemerlang. Apatah lagi ramai pelajar yang tidak ke asrama penuh pun berjaya seperti Nur Amalina yang berjaya memperolehi 17A1 dalam peperiksaan SPM beliau sungguhpun bersekolah di sekolah harian biasa. Malah dalam konteks peperiksaan PMR di sekolah saya sendiri pada tahun 2009, anak-anak pelajar calon mampu membuktikan kejayaan cemerlang dengan memperoleh perfect score seramai 103 orang berbanding 80 orang pada tahun sebelumnya dan trend peningkatan ini jelas berlaku setiap tahun. Begitu juga dalam peperiksaan SPM 35 orang berjaya memperoleh perfect score pada tahun 2008 dan saya mengharapkan tahun 2009 pencapaian mereka juga semakin bertambah baik. Insya-Allah.

Sekali lagi saya ingin sebutkan di mana juga kita belajar sama ada di sekolah harian biasa atau di SBP, apa yang penting adalah kesungguhan pelajar untuk berjaya dan pada masa sama ibu bapa mereka perlu memberi sokongan penuh kepada anak-anak mereka, ditambah dengan perancangan serius oleh pihak sekolah dan pihak-pihak lain yang berkepentingan, pastinya mampu membuahkan hasil yang lumayan.

Selamat menghadapi kehidupan baru kepada anak-anak pelajar lepasan PMR yang terpilih ke SBP di seluruh Negara.

GURU Yang POSITIF Vs GURU Yang NEGATIF!!

Saturday, January 23, 2010 at 8:19 PM
GURU Yang POSITIF

1. Kuat bekerja dan P&P berfokus
2. Sentiasa berusaha mendepani kejayaan
3. Mempunyai kebitaraan/aura kepimpinan
4. Baik hati dan senang memahami masalah pelajar
5. Master dalam bidangnya
6. Mudah bergaul
7. Mempunyai unsur kecindan
8. Menepati masa dan janji
9. Berintegriti dalam perawakan dan perwatakan
10. Suka melayan keperluan pendidikan para pelajar
11. Lembut tetapi tegas (kemahiran mengawal kelas)
12. Bersimpati dan impati

GURU Yang NEGATIF

1. Sentiasa menganggap diri sendiri betul
2. Selalu berkonflik dengan pentadbiran sekolah
3. Tidak menunjukkan keseronokan bekerja
4. Kepimpinan pengajaran tidak diutamakan dan kebaikan pelajar diabaikan
5. Suka memukul dan mendera pelajar
6. Mudah naik darah dan tidak berasa bersalah
7. Selalu tidak mengikut disiplin kerja, kurang mengajar, memberi tugasan kepada pelajar tetapi
tidak menyelia/menyemak/menanda kerja mereka
8. Suka berdebat mengenai idealisme yang dianuti, tetapi kurang bekerja
9. Tidak menguasai pengetahuan dan pedagogi secukupnya
10. Bersikap gelas yang penuh berisi air

SEKALUNG PENGHARGAAN ATAS KEDATANGAN MURID TKN 1 YANG BARU PADA 11 JANUARI 2010

Friday, January 8, 2010 at 10:28 PM
SELAMAT DATANG KE BUMI SAKTI YANG BERTUAH KEPADA ANAK-ANAK TINGKATAN SATU (ASAS PMR) TAHUN 2010. KAMI MENGALU-ALUKAN KEDATANGAN ANDA SEMUA

Program Bantuan Kemanusiaan Bencana Gempa Bumi Padang

at 5:29 AM
Markom Giran (tengah, jaket hitam) bersama kakitangan Jabatan Pelajaran Johor dan guru-guru pada Majlis Penyerahan Tabung Bantuan Kemanusiaan Gempa Bumi Padang di Sekolah Kebangsaan Bandar Baru UDA 2, Johor Bahru, semalam.

SELAMAT TAHUN BARU 2010

Monday, January 4, 2010 at 3:17 PM
2010 tahun masehi telahpun menjelma . Bererti tahun 2009 telahpun berlalu dan hanya menjadi kenangan dalam ingatan. Banyak perkara yang telah dilakukan sepanjang tahun 2009. Kini segala peristiwa tersebut berada dalam lipatan sejarah. Sesungguhnya yang baik harus dijadikan teladan manakala yang kurang baik harus dipertingkatkan nilai tambahnya pada tahun baru ini.

Kepada guru-guru sama ada yang lama mahupun yang baru, diyakini akan melaksanakan segala amanah dengan penuh rasa tanggungjawab. Sesungguhnya inilah tekad kita sebagai pendidik yang ingin melihat anak-anak didik kita membesar dengan kejayaan ilmu dan juga akhlak terbilang. Maka itu pertingkatkanlah segala usaha bermula daripada persediaan hinggalah kepada tindakan dengan segala kelengkapan yang berkualiti dan mencapai standard yang ditetapkan. Semua kerja mestilah berlaku pada tahap ke hadapan dan melampaui jangkaan sebagaimana pantun tradisi,
RENDA ELOK BERKAJANG KAIN
BUNGA TELIPUK AMBAR KASTURI
KERJA ESOK SIAP KELMARIN
ITU PETUNJUK KUALITI DIRI

Kepada semua murid berusahalah dari sekarang dalam menentukan cita-cita besar anda menjadi kenyataan. 'Berakit-rakit ke hulu berenang-renang ke tepian'. Ingatlah sebagaimana yang pernah saya perkatakan, "The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing.(Dunia ini adalah tempat yang paling bahaya, bukan kerana terdapat orang jahat, tetapi kerana terdapat orang yang hanya memerhati dan tidak membuat apa-apa). Buatlah sesuatu yang betul dan jadilah pelajar yang juga betul seperti kenyataan di bawah
Do the right thing
The right way
At the right time
The right place
With the right people
For the right reason

Pengakhirnya kepada semua warga SAKTI selamat maju jaya.